جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

ضرر هنگفت قیمت گذاری دستوری ایران خودرو

مدیر کل صنایع خودرو وزارت صنعت اعلام کرد که قیمت‌گذاری دستوری به شورای رقابت ضرر هنگفتی به خودروسازان زده است و به طور متوسط تولید هر خودرو ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ضرر برای خودروسازان به همراه دارد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 24
کد خبر: ۹۶۴۴۰

به گزارش راهبرد معاصر هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به 30 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به 47.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که به گفته مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت خودروسازان امروز به دلیل قیمت گذاری دستوری به‌طور متوسط بر روی هر خودرو زیان 30 تا 40 میلیون تومانی را تحمل می کنند.

 

 در سال های اخیر اگرچه خودروسازان خودروهای بسیاری را روانه بازار کرده اند اما این مسئله نتوانسته است ذینفعان را راضی نگه دارد. از یک سو خریداران به دلیل کیفیت برخی خودروها گله مند هستند و از سوی دیگر سهامداران نیز به دلیل زیان ده بودن خودروسازان چندان رضایتی از این صنعت ندارند.

 

در این بین اما خودروسازان نیز دغدغه های خاص خود را داشته و از وضع موجود چندان رضایتی ندارند. قیمت گذاری دستوری سرمنشا تمام این مشکلات است. قیمت گذاری دستوری که، هیچ تناسبی با نرخ رشد نهاده های تولیدی ندارد و این مسئله روز به روز بر زیان خودروسازان می افزاید. 

 

شرکت‌های خودرو‌ساز خود نمی‌توانند قیمت محصولاتشان را تعیین کنند و این شورای رقابت است که قیمت محصولاتشان را مشخص می‌کند. فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت موجب شده قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو با نرخ‌های بازار آزاد تفاوت معناداری داشته باشد و همین عامل به توزیع رانت گسترده میان دلالان و شناسایی زیان‌های عجیب برای شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و سهامدارانشان منجر شده است.

 

اثر قیمت گذاری دستوری بر ایران خودرو چیست؟

اطلاعات موجود بیانگر آن است که در حال حاضر جمع کل تولیدات ایران خودرو حدود 480 هزار و 332 دستگاه می باشد.

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای در مورخه 21 تیرماه سال جاری مدعی شد: قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت مانع بزرگ توسعه خودروسازی است که امروز به‌طور متوسط زیان 30 تا 40 میلیون تومانی در تولید هر خودرو را در این صنعت رقم زده است.

بنابراین اگر فرض کنیم که فروش هر خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری برای ایران خودرو به طور متوسط 30 میلیون تومان ضرر و زیان داشته است، در نتیجه می توان این گونه گفت که ایران خودرو در سال گذشته با فروش 480 هزار و 332 دستگاه خودرو در مجموع 14.4 هزار میلیارد تومان زیان کرده است و این پول به جیب دلالان واریز شده است.

اگر قیمت گذاری دستوری لغو و همین مبلغ به حساب ایران خودرو واریز شود، در نتیجه این خودروساز می تواند بخش زیادی از زیان های خود را جبران کند.

هم اکنون زیان انباشته شرکت ایران خودرو به 30 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه به 47.5 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه ارقام زیان انباشته با رقمی که هم اکنون با قیمت گذاری دستوری به صورت رانت به جیب دلالان واریز می شود خود بیانگر همه چیز است.

بنابراین به نظر می رسد که باید هر چه زودتر مسئولین دست از قیمت گذاری دستوری بردارند و به قیمت گذاری رقابتی تن دهند تا هم زیان خودروسازان کاهش یابد و هم چرخ این صنعت بچرخد./تسنیم

ارسال نظر